woensdag 31 oktober 2012

Mijn portfolio

Dit artikel schrijf ik, heel laat nog *shame on me*, naar aanleiding van het artikel van Mariette over haar dummie. Een dummie, dat is zo'n heel kunstzinnig iets waar je schetsen en ideetjes in verwerkt en ook heel erg belangrijk als je naar een kunstacademie wil en laat ik dat nou ook net hebben gewild. En ik was ook toegelaten (ik zakte helaas voor VWO), en ik wil daarom wel laten zien waarmee ik ben toegelaten.




De toelating was best wel spannend. Ik deed toelating voor de docentenopleiding Beeldende Kunst en Vormgeving. Ik was daar de hele dag en had van te voren ook al een opdracht gekregen om de aspecten van een bepaalde film op een bepaalde manier weer te geven. Allemaal lekker vaag Sharity, ik weet het. Maar we kregen dus een lijstje met films, waaruit je er 1 moest kiezen. Hieruit haalde je dan de hoofdpunten die naar voren kwamen en dit moest je dan creatief uitbeelden. Ik ging voor de film Slumdog Millionaire en heb daar een collage bijgemaakt.
Een greep uit mijn portfolio. Het grootste deel is schoolopdrachten maar links boven zie je mijn toelatingsstuk.

Nog meer schooldingen maar ook twee eigen tekeningen.



Afijn, we hadden die hele dag dus een workshop. Erg leuk om te doen, heel erg out-of-the-box-denken was het. We hadden een gesprek van een half uur waarin we ons portfolio moesten laten zien, moesten vertellen hoe we op de ideeën waren gekomen, waarom we het zo hadden gedaan, waarom je het wilde en ook wat over kunst. Het was echt wel leuk om gewoon te praten over dingen die ik echt leuk vond en waar ik ook echt achterstond. Ik was toegelaten, omdat ik echt heel erg gemotiveerd was voor de opleiding. Mijn creativiteit was nog een beetje pril maar ik had zeker potentie. En toen zakte ik voor m'n vwo-diploma, damn!
Een stukje uit mijn toelating, gemaakt met kroontjespen en inkt. Oh ik vind dat zo fijn werken en het geeft zulke mooie resultaten. 

Zoals je kunt zien, ben ik vooral heel creatief in 2D dingen. Ik ben heel slecht in 3D dingen maken, zoals kleien en werken met hout en al die dingen. Ik kan op de een of andere manier toch niet ruimtelijk denken en heb dat inzicht ook niet. Tekenen en schilderen trekken mij wel heel erg aan, maar ik ben niet iemand die nieuwe dingen creëert maar juist reproduceert. Dus ik ben meer van het natekenen en namaken van een concept, waar ik dan wel mijn eigen draai aangeef, als dat ik echt zelf iets totaal nieuws verzin.

Dit is mijn laatste opdracht, een vrije opdracht voor school. Deze hangt nu ook in mijn kamer. Het is niet helemaal geworden zoals ik wilde. De tekst is trouwens; It's not where we stand, but in what direction we are moving. Slaat ook een beetje op de uitgelopen aquarel die z'n eigen weg zocht naar beneden. 
Nu ik geen beeldende vorming meer heb, aangezien ik hiervoor geslaagd ben, merk ik dat ik een stuk minder creatief ben. Al ben ik nu wel bezig met een klein vierkant schilderijtje. Een schilderijtje kan je het niet echt noemen, maar ik heb er wel een supergaaf idee voor in mijn hoofd, iets wat te maken heeft met gekleurde snoeppapiertjes, heel veel gekleurde snoeppapiertjes. Ik voel de buikpijn nu al.

3 opmerkingen:

  1. Haha oh oh Sharity! xD Nee joh, alleen maar leuk dat je door mijn artikel geïnspireerd werd ;).

    Heb toevallig vanochtend mijn eerste schetsje in mijn boek gezet, heel toepasselijk: een dik open boek.

    Liefs, Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk, had het artikel bij Mariette al gezien, die van jou is ook echt gaaf!
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, ik vind de laatste echt heel erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen