donderdag 23 mei 2013

Examenstress: Boeken gooien

Graag zou ik het doen, mijn boeken uit het raam smijten en diep onder mijn dekens mezelf in slaap huilen. Oke oke, dat huilen misschien niet, maar ik zou graag willen dat het snel voorbij is. Weken van te voren leren en dan 2,5 week grote stukken tekst, examens die door elkaar liggen, eten en drinken dat in de weg staat en dan natuurlijk nakijken en hopen dat je het goed genoeg gedaan hebt.




Was het maar zo'n feest, een multiple choice examen. Maar nee hoor, daar doen we niet aan. Nederlands, Engels en Duits hebben teksten dus daar zie je regelmatig wat A's , B's en C's voorbij komen maar helaas. Helaas helaas heb ik weer moeilijk gedaan en koos ik voor een profiel waar ook biologie, natuurkunde, scheikunde, wiskunde B en kunst in zaten. Waarschijnlijk dat ik daarom ook gezakt ben vorig jaar. De talen en kunst, ging prima, allemaal afgesloten met een 6 of hoger. Maar toen kwam het leed dat bèta vakken heet. Ik vraag het mezelf nog steeds regelmatig af, waarom?! Waarom moest je nou dát profiel kiezen? Wil je iets in de verzorging doen? Nee. Of wil je wiskundeleraar worden? Eeh.. How about no? En scheikunde, lekker professor spelen? Laat maar zitten. De vakken waar ik niks mee wilde, die koos ik, op aanraden van mijn decaan.

En daar zit je dan, met 3x een 5 op je eindlijst. Verder zag mijn eindlijst er prima uit, maar had ik enkel een 5 teveel. Ook haalde ik op het herexamen niet hoog genoeg om te slagen voor mijn VWO diploma. Shit. Maar al snel kwam ik er achter dat er ook zoiets bestond als VAVO, volwassenonderwijs dus. Hiervoor ging ik 3 dagen in de week met de trein naar Arnhem om wiskunde, scheikunde en natuurkunde opnieuw te doen. Zo kreeg ik een nieuw SE-cijfer en kon ik aan het einde van het jaar weer opnieuw meedoen aan de CE's voor deze vakken. De cijfers van de andere vakken bleven staan zoals ik ze gehaald had. 

Dit jaar zou ik dus maar 3 examens hebben. Heerlijk! Maar 3 examens. Wel 3 examens waar ik veel moeite mee zou hebben, maar hé, 3 was beter dan 8 toch? Met deze instelling ging ik het jaar in en kwam ik erachter dat aan mijn wiskundige kennis niks meer te doen was en liet ik zo'n 2 maanden voor het eindexamen het vak vallen. (Vorig jaar stond ik een 5,1 en ik was inmiddels hier gestrand op een 4.6) Scheikunde en natuurkunde gingen easy! Voor natuurkunde van een 5.8 vorig jaar naar een 7.1 dit jaar en voor scheikunde 5.7 naar 6.7. Wat ik voor een examencijfers moest halen, stelde dus eigenlijk niks voor. Het enige nadeel is dat het wel hoger was dan dat ik vorig jaar uiteindelijk had gehaald. (Ja jongens, dat betekend dat ik natuurkunde en scheikunde dus écht slecht heb gemaakt vorig jaar)

Leren is altijd wel een sterk punt van mij geweest. De basisschool was easy voor mij, ik heb er zelfs een jaar kunnen overslaan. De CITO-toets en de eerste paar jaar van het VWO waren appeltje eitje. Een avond van te voren de stof doorlezen en ik kon de volgende dag gemakkelijk een toets maken. Dit ging in de loop van de jaren nog wel aardig maar toen kwamen de examens. Bakken met stof die je moet leren, kennen, begrijpen en kunnen toepassen binnen 3 uur tijd om zo veel mogelijk punten bij elkaar te schrapen. En dan werkt het in eens niet meer om een dag van te voren eens rustig 3 hele boeken door te lezen. Oeps! Natuurkunde ben ik een hele dag mee bezig geweest. Ja, wel de dag van te voren, maar van 11 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds, natuurlijk wel met de nodige pauzes en ook nog een verjaardag, heb ik samenvattingen gemaakt en mezelf door de stof heen geworsteld. Resultaat? Waarschijnlijk tussen de 4 en de 5. Niet belachelijk hoog, maar hé, een 3.9 is genoeg voor een 5.5 gemiddeld.

Scheikunde is het andere vak waarvoor ik dus nog examen doe en dat heb ik morgen. Hoe het leren daarmee gaat? Hmmm. Lees deze post maar eens terug en je ziet hoe afgeleid ik ben ;) 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten